Chokladcupcakes med smak av kaffe och apelsin

03 November 2013 - 08:36
Bakade ett gäng med cupcakes för någon vecka sen då min mamma ville ha med och bjuda på sitt jobb. Fick göra vad jag ville så efter att jag letat lite så hittade jag ett recept på en chokladmuffins med kaffesmak på Sockerrus sida som jag ville testa. 
Jag tycker inte alls om kaffe så därför brukar jag inte baka med det heller men ibland måste man ju testa ;) 
Jag tyckte inte att dessa smakade så mycket kaffe så jag tyckte att denna muffinsen var riktigt god. Och när jag fått på en frosting med apelsinsmak på så var detta en riktig höjdare. 
Det är också en annan sak jag aldrig varit glad i, choklad med apelsinsmak. Vet inte vad det är men jag kan bara inte äta sån choklad men att baka med det så var det jättegott så det lär göras fler gånger :) 


Chokladmuffins med kaffe ca 18st

1 1/4 dl kakao
2 1/2 dl hett kaffe
115g smör, rumstempererat
2 1/2 dlsocker 
2 ägg
3 dl mjöl
1 tsk bikarbonat
1/4 tsk bakpulver
En nypa salt
100g mörk choklad, hackad

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ihop siktad kakao och hett kaffe i en skål, ställ att svalna i kyl. 
Vispa smör och socker riktigt krämigt i en bunke. Blanda i ett ägg i taget under vispning. 
Blanda vetemjöl, bikarbonat, bakpulver och salt. Vänd försiktigt ner mjöl och chokladblandningen i smeten i omgångar. 
Hacka den mörka chokladen grovt och rör ner i smeten. 
Fyll muffinsformarna med 2/3 smet. Grädda i mitten av ugnen i ca 18 minuter. 

Choklad och apelsinfrosting

200g marabou apelsinkrokant
3 dl grädde

Smält chokladen i grädden på låg värme. Rör ofta. Det får absolut inte börja koka. Häll i en bunke och låt stå kallt minst 6 timmar, helst över natten. 
Vispa upp som vanlig grädde och spritsa på muffinsen. 








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0