Mandel och chokladtårta

05 December 2013 - 13:23
Då va det redan December o bara 19 dagar kvar till jul. Förstår inte riktigt vart tiden tar vägen. Är iaf klar med dom flesta julklapparna, har bara några stycken kvar så det är ju skönt :) 
Jag har inte riktigt fått någon julkänsla än o det är ju kanske inte så konstigt när det regnar o blåser storm ute var varannan dag. Jag vill ha snö tack! :) Tycker annars att detta är den mysigaste tiden på året, att få sitta inne med massa tända ljus, dricka glögg eller varm choklad, äta lussebullar o pepparkakor o titta på julkalendern. Skönt att få vara liten igen ibland ;) 

Nått annat som man kan göra nu när det är tråkigt väder ute är denna väldigt goda mandel och chokladtårtan. Jag gjorde den i tisdags då min syster fyllde år och den var ruskigt god. Påminde väldigt mycket om den här frysta almondytårtan man kan köpa i affären så gillar man den rekommenderar jag starkt att man provar denna. 
Nästa gång jag gör denna så tror jag nog att jag ska testa att ha i lite finhackad mandel i bottnen för att få lite mer att tugga på :)


Botten

150g smör, tärnat och rumstempererat
300g mandelmassa
3 ägg
4 msk vetemjöl

Chokladkräm

180g mjölkchoklad
1dl grädde

Topping

1 1/2 dubbel daim
Ca 1 dl kolasås

Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan och vispa krämigt ihop med smöret. Tillsätt äggen ett i taget, rör väl mellan varje. 
Sikta ner mjölet och blanda väl. 
Smöra och bröa en springform på 24 cm. Häll i smeten och grädda kakan i mitten av ugnen i ca 20 min. Låt svalna.

Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll över chokladen. Låt den stå 1-2 min innan du rör runt så att chokladen smälter. Låt stå och svalna i 15-20 min.

Häll chokladkrämen över mandelkakan, är krämen tjock så hjälp till att få den att rinna ner på kanterna. Ringla över kolasåsen och strö över hackad daim. Låt stå kallt till serveringen. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0