Semledags

02 Februari 2011 - 16:26
Har varit dålig på att uppdatera här, dels för att jag har jobbat mycket och inte haft tid och dels för att jag har varit sjuk och helt enkelt inte orkat, men nu är jag frisk och hade en kort jobbdag så då får man passa på. :)
Men på tal om något helt annat så har vi ju kommit in i Semleperioden vilket jag har längtat rätt länge efter nu. Tycker det är så gott att äta en hemmagjord semla med en god hasselnötsfyllning så på så sätt är det nog bra att man bara äter det under en viss tid på året annars hade man väl rullat fram tillslut, haha. :p

Jag bakade ett gäng bullar förra söndagen så det finns några i frysen när man blir sugen. Jag har egentligen inte haft något speciellt recept som jag tycke är extra bra när jag gör semlor men nu tror jag faktiskt att jag har hittat ett som jag kommer att använda. Bullarna blev lagom söta och luftiga. :)

.......................................................................................................................................................................
Semlebullar ca 24

150g smör
3dl mjölk
½ tsk krossade kardemummakärnor
50g jäst
1dl socker
½dl vit sirap
1 nypa salt
12-14dl vetemjöl

1 ägg uppvispat med lite mjölk

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken och kardemummakärnorna. Häll hälften av vätskan över jästen och rör tills den löst sig, tillsätt resterande vätska. Rör ner socker, sirap och salt och tillsätt mjölet lite i taget och knåda till en fin och slät deg, gärna med maskin. Låt degen jäsa till dubbel storlek under bakduk, ca 30 min. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela degen i 24 delar. Rulla till bollar och låt jäsa till dubbel storlek under bakduk, ca 40 min. Pensla bullarna med äggblandningen.  Sätt ugnen på 225 grader och grädda bullarna i mitten i ca 8-10 min.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0