Goda rabarberkakan

16 Februari 2011 - 09:46
Har nu fått tillbaka tidningen som jag trodde att receptet till den rabarberkakan jag gjorde för ett tag sen fanns i men mindes visst fel. Receptet har jag hittat i boken Gränslöst Gott som är en kokbok med recept från Norden.
Vill ni prova på denna kakan så kommer receptet här. :)
.......................................................................................................................................................................
Rabarberkaka

175g smör
100g socker
2msk vaniljsocker
1 nypa salt
3 äggulor
250g vetemjöl
2½ tsk bakpulver
5-6 msk mjölk

3 äggvitor
200g socker
100g valnötter, finhackade (jag använde hasselnötter)
600g rabarber (tyckte marängen blev blöt så nästa gång har jag nog rabarberna i smeten)

Smält smöret och rör ihop med socker, salt och vaniljsocker. Tillsätt äggulorna och mjölken. Sikta i mjöl och bakpulver. Slå upp smeten i en smord och bröad springform.

Skala och skär rabarberna i mindre bitar, låt dom rinna av på en handduk. Vispa äggvitorna styva, blanda med socker, nötter och rabarber. Bred ut marängen på smeten och grädda kakan i 175 grader i ca 55min. Låt den svalna och servera med grädde eller creme fraiche. (Jag hade vaniljglass till och tyckte det blev väldigt gott till)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0